Endeligt var der en tur til Vapper i kalenderen. Og det vildeste var faktisk at vejret passede til det, ingen bølger, og kun 2-4 m/s vind i løbet af dagen.

Efter vi havde mødtes i klubben,og lige koordineret, tog vi fire glade mennesker afsted mod Rødby (Fribert, Jack, Maria og Thomas).

Jack og Fribert skulle lige hente båden på vejen hos Bjarne. Det er første bådtur i år, og det kunne mærkes, vi glemte at sende en SMS til Bjarne om at vi tog afsted, det skal vi huske en anden gang!

Båden blev hængt bag på den lille bil, og afsted gik det. På vej mod Køge kom jeg i tanke om at vi havde glemt instrumenterne og nøglerne, så der måtte Jack lige vende om, igen, første gang i lang tid, der er meget der skal huskes, det skal vi også huske en anden gang!

Jeg fortsatte mod Rødvig Lystbådehavn, i det adstadige tempo man nu kører i når man har en tung RIB efter sig.

Da vi ankom var der en lille smule kaos på havnen, der var en der havde valgt at parkere nærmest foran slæbestedet, men det lykkedes os ved fælles hjælp at få manøvreret rundt om den tåbe og bakket ned af slæbestedet, og vi fik placeret vores udstyr. Vi var heldigvis kun 4, for det var ikke alle der havde tænkt over ikke at medbringe alt muligt, så vi fyldte godt, men heldigvis ikke noget problem når vi ikke er flere, igen det skal vi også huske en anden gang!

Vi kom godt afsted, og fik sat gang i skuden, det gik rigtigt fint derudaf, meget få dønninger, og ingen bølger. Efter ca.½ times sejlads, ankom vi til Vapper, hvor der allerede lå en båd, så fik lov til lige at binde på dem, indtil vi selv kunne binde os på vraget, så slap vi for ankeret.

Vapper-vejr

Jack og Thomas gik i først, og tog båndet fra spillet med ned, og fik det bundet på, og så var det ellers bare at vente for Maria og jeg. Vi nød solen, sludrede lidt med den anden båd, og fik os gjort klar. De andre kom op efter ca. 45 min, og de havde ikke kunne finde tovet, så de lavede en fri opstigning med nødstop, og det gik fint.

Så gik Maria og jeg ned, og vi fik set overbygningen, kigget ned i huller og ind i styrehuset. Efter 35 min, fandt vi et tov, men det var ikke vores, og de andre var ved at hægte sig af, så de stak af med det 😁

Efter alt det skidt de lige fik virvlet op, var det lidt vanskeligt at finde vores eget, men det lykkedes, og vi gik også op lavede vores sikkerhedsstop, det blev til ca. 41 mins dyk.

Så var det tid for Jack og Thomas igen, og de gik ned, men der gik ikke mange minutter før de var oppe igen, Jack havde haft svært ved at få vejret syntes han, jeg mente ikke han havde åbnet ordentligt for luften, og havde også spurgt ind til det, men igen, tjek det bedre inden man går ned, det skal vi også huske en anden gang! 😯

Efter lidt overfladetid, gik Thomas og jeg så ned sammen, Maria frøs efter det første dyk, og Jack var gået lidt for hurtigt op anden gang, så hans computer straffede ham.

Men Thomas og jeg fik et fint dyk, fik set det hele, inkl. skruen og var lige kort nede og kigge i et lastrum, og brugte også ca. 40 min på det, så blev der bundet af, og vi holdt begge fast i båndet, og gik op ad, mens jeg samlede det op, vi drev nu ikke særligt meget, faktisk så lidt, at på sikkerhedsstoppet lå vi og kiggede på styrehuset og nød synet.

Vel oppe i båden, blev der stuvet, og så blev kursen sat mod Rødvig. I havnen er der virkelig sket noget, den lille café, er blevet ret stor, og med overdækket udendørsområde, så man kunne sidde lidt i skygge. Der fik vi sat os, og drukket lidt vædske, mens dykkene blev gennemgået, og en enkel logbog blev udfyldt.

Så satte Thomas og jeg turen mod Bjarne, og fik bakset båden på plads, og lagt taske med indhold på plads.

Tak til jer alle for en dejlig (og varm) og hyggelig dag på vandet, og med nogle gode dyk, og det skal vi ihvertfald også huske en anden gang.

Og båden, den virker bare!